måndag 26 april 2010

Rapport från Indien

Min dotter Linnea  har precis kommit hem från en tre veckors resa i Indien. Här kommer hennes rapport:

1. Hej Linnea, hur känns det?
Det känns som att jag skulle behöva en extra semestervecka för att smälta alla intryck! Nu när jag är tillbaka i Sverige inser jag hur annorlunda Indien är, och vilket kulturkrock jag varit med om. När jag valde att resa till Indien var jag ju självklart beredd på att det skulle vara annorlunda, och därför är det på något sett mer av en kulturkrock att komma hem än att åka dit. Allt är annorlunda: lukterna, ljuden, mängden människor. När jag vaknade efter första natten i Sverige trodde jag att det var något fel; varför är det så tyst och så få människor ute??

 2. Hur såg ditt ressällskap ut och hur hade ni förberett er? Läste ni något (en bokhandlares obligatoriska fråga)?
Resesällskapet bestod av mig, min sambo Mikael och våra kompisar Robert och Fredrik. Innan resan läste jag en del i Lonely planet och planerade hur vi skulle resa på ett ungefär. Det var mest jag som planerade, eftersom jag tycker att man får ut mer av en resa om man läser på innan. Jag gjorde ett förslag över hur vi skulle resa som de andra glatt accepterade.

Väl på plats i Indien läste jag "Den vita tigern" av Aravind Adiga. Det var verkligen den perfekta reselitteraturen i Indien då den gav en förklaring till mycket av det vi såg men inte förstod. Även Mikael läste boken och flera gånger under resan utbrast vi "Det är som i Vita tigern" när vi såg ett fenomen vi kände igen från boken.

3. Vilka delar av Indien besökte ni?
Vi flög till Delhi och tog sedan ett inrikesflyg direkt till Goa. Därifrån tog vi en taxi till Palolem i södra Goa. Det är en strand där det inte är tillåtet med fasta byggnader längst stranden, vilket gör att stället har förblivit relativt lugnt och avslappnat. Här är inte så många resenärer av typer charterturister utan mer backpackers som reser runt under en längre period. Efter ungefär en och en halv vecka i Palolem och den närbelägna stranden Patnem, åkte vi söderut mot Kerala med tåg. Där besökte vi staden Cochin och fortsatte sedan till Alleppelley där vi bland annat bodde på en husbåt i ett dygn. Till sist åkte vi tillbaka till Delhi och besökte Taj Mahal i Agra innan hemresan till Sverige.

 4. Hur tog ni er fram?
Vi reste med inrikesflyg, taxi, autorishka (som en cykelrishka fast med motor), husbåt och tåg. Tåg och flyg de längsta sträckorna. Tågsystemet är väl utbyggt i Indien och det finns även många lågprisflygbolag att välja mellan. Smidigt!

 5. Vad gjorde störst intryck? Vad kommer du aldrig att glömma?
Det är svårt att avgöra efter bara några dagar hemma i Sverige men antagligen är det en kombination av olika intryck, såväl lukter och ljud som bilder som etsat sig fast. Framförallt tror jag att det är kaoset i städerna som jag kommer att minnas; människor, bilar, bussar, cyklar och djur i en enda högljudd röra.

 6. Hur stor budget behöver man för att göra en liknande resa?
Vår resa kostade ungefär 14 000 kr per person för 3 veckor inklusive allt (resor tur och retur Delhi, inrikesresor, boende, mat, shopping, aktiviteter m.m.).





Inga kommentarer: