tisdag 27 april 2010

Dikt till bild

Via Ingrids boktankar fick jag nys om att Boklesebloggen min söker "ekfrasa". Kom då att tänka på en fantastisk upplevelse i Istanbul för några år sedan. Jag och mina medresenärer stod i ett kapell vid ruinerna av det som tidigare var Blachernaipalatset. Där finns den ikon av Jungfru Maria som inspirerade Gunnar Ekelöf till dikt nr 27 i diktcykeln Dīwān över fursten av Emgión.  En av mina  kollegor läste dikten:
Den svarta bilden
under silver sönderkysst
Den svarta bilden
under silver sönderkysst
Under silvret
den svarta bilden sönderkysst
Under silvret
den svarta bilden sönderkysst
Runt kring bilden
det vita silvret sönderkysst
Runt kring bilden
själva metallen sönderkysst
Under metallen
den svarta bilden sönderkysst
Mörker, o mörker
sönderkysst
Mörker i våra ögon
sönderkysst
Allt vad vi önskat
sönderkysst
Allt vad vi inte önskat
kysst och sönderkysst
Allt vad vi undsluppit
sönderkysst.
Allt vad vi önskar
flerfaldiga gånger kysst.
Det var fantastiskt!
Dikten och den info jag nästan hade glömt har jag hämtat här.


Bilderna är mina.

2 kommentarer:

Bai sa...

Så fantastisk å få sjå sjølve "Jongfru'n" til Ekelöf.

Ingrid sa...

Vilken fantastisk upplevelse - jag blir tagen bara av att se ditt foto....