tisdag 13 april 2010

Bli en backpacker!

För någon vecka sedan intervjuade jag Sofie Berner och Pernilla Björkman Engström, tjejerna bakom boken Backpackingboken. Handboken för backpackers. Nu har jag boken framför mig och kan konstatera: Här finns allt, precis allt man kan tänkas behöva veta inför en ryggsäcksresa. Hur man planerar och gör en budget, ”Tänk på att varje spenderad krona är ett steg närmare hem igen”, hur man packar så att man kan klara sig om bagaget skulle bli försenat och hur man kan bo. Ett annat kapitel handlar om hälsa och överlevnad – om hur man till exempel överlever en hajattack! – och ytterligare ett har rubriken Guldkorn, där ett antal sevärdheter världen över presenteras.

Kapitlet Äventyr inleds med orden: ”Utforska och upptäck våghalsen i dig!” Högsta bungy jump-hoppet kan du göra i Sydafrika får vi veta. Tubing, zorbing, rafting är andra förslag. Nej tack, säger jag. Fegis som jag är hade det få bli Trekking. Att backpacka på cykel som Lars i en av intervjuerna gjort hade jag också kunnat tänka mig. Boken fortsätter sedan med ett stort antal reseberättelser från personer som rapporterar från sina resor jorden runt. Inspirerande och lärorikt!

Till alla oroliga mammor och mormödrar: Läs den här boken, ge den sedan till den blivande backpackern (kanske som studentpresent) och – du har gjort vad du kunnat! Dessutom får du kanske ta del av resan via ett och annat mejl.

Eller: Ge dig iväg själv – här har du all information du behöver!

Inga kommentarer: