måndag 10 oktober 2011

Vandringsdags

Om allt går enligt planerna ska min kollega och jag det här novemberlovet avverka vår tredje etapp, Logrono - Burgos, på vägen mot Santiago de Compostela. Har redan plockat fram ryggsäcken och gläds åt att få vistas utomhus hela dagarna. Försöker träna genom att gå på "gympa med stång" respektive promenera så mycket jag bara hinner. I går blev det en tur längs Hardebergaspåret till Södra Sandby. Hur som helst - träningsvärk kommer vi att få. Hade jag haft ett anant yrke skulle jag satsat på mycket längre etapper så att kroppen vande sig. I år blir det i alla fall förhoppningsvis det här:

Dag 1: Logrono - Nájera: 29 km
Dag 2: Nájera - Santo Domingo de la Calzada, 21 km
Dag 3: Santo Domingo de la Calzada - Belorado, 24 km
Dag 4: Belorado - Atapuerca, 30 km
Dag 5: Atapuerca - Burgos, 21 km.

Det brukar inte finnas ork för så mycket sightseeing men katedralen i Burgos måste jag besöka. En tjock, inte alltför tung, roman är också ett måste. Vilken måste jag fundera på.

Bästa guideboken: John Brierley: Camino de Santiago
Har också givit mig den här i present - som inspiration: Åke Mokvist: El Camino


2 kommentarer:

Anonym sa...

Lyckliga du! Vi har ännu inte kommit till skott. Men det är bara en tidsfråga. Jag älskar att vandra.

agnes i Lund sa...

Ja, det är verkligen härligt!