tisdag 13 juli 2010

Tematrio Frankrike

Lyran har morgondagen till ära lanserat tematrio Frankrike och här kommer min:

1. En researrangör frågade mig om böcker inför en cykelresa i Loiredalen och jag upptäckte Michèle Desbordes: En begäran, en bok jag aldrig hört talas om, men nu är väldigt sugen på att läsa. Romanen som Elisabeth Grate givit ut handlar om relationen mellan Leonardo da Vinci och en kvinna i byn. Det roliga är att boken har verklighetsbakgrund. Leonardo bodde de sista åren av sitt liv just i Loiredalen, ditkallad av kungen. Hittade en intressant artikel om detta på sajten Världens historia.

2. Läste för ett bra tag sedan Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam och tyckte mycket om både bok och film.

3. Vill man få en fläkt av hur det var att leva i Paris på 50-talet (som tillfällig besökare, inte som fransman) är Stig Claessons Efter oss syndafloden ett tips. Mycket är förändrat naturligtvis, men det finns också en hel del att känna igen sig i vad atmosfär och miljöer beträffar. Detta under förutsättning att man kan frigöra sig från den negativa bild Slas son Nils ger av sin pappa i Blåbärsmaskinen.

(4.) Ja, och så förstås Kyndelälskaren som många fler än jag skrivit om, bland annat Ingrid.

Inga kommentarer: