torsdag 6 maj 2010

Aten - tur och retur

Jodå, jag kom till Aten och hem igen. Visst strul igår med inställda flyg hela dagen, men plötsligt släppte de iväg just oss fram på småtimmarna. Bortsett från strejker och demonstrationer kan en resa till Aten inte bli mycket bättre än i början av maj. 25 grader och sol mest hela tiden. Till och med vattnet var så varmt att vi kunde åka spårvagn ut till kusten och svalka oss (Glyfada heter badorten med blå flagg).

Jag gillade gudinnan Atenas stad, inte minst promenaderna runt Akropolis, alla kolonner och krukskärvor och den grekiska salladen med fêtaost.

Vägen upp längs sluttningen mot Akropolis.
Herodes Atticus teatern från 161 e. Kr passerar man på vägen upp. Här äger sommartid olika evenemang rum. Hade varit kul att få bevista ett sådant IRL.
Athena Nikes tempel uppe på Akropolis. Jonisk stil på kolonnerna lär det vara.
Fick inte till någon bra bild på Parthenon, huvudtemplet på Akropolis, men på Bortabra.se hittade jag den här:
Av någon märklig anledning har jag länge velat se Agamemnons dödsmask. På Arkeologiska museet hittade jag den.
En av väldigt många fascinerande krukor.
Trots demonstrationer och kravallpolis strax i närheten uppförde de lustigt klädda vakterna framför Parlamentet sin avlösningsdans en gång i timmen.
Vi letade länge efter prisvärt hotell (90 euro inkl. fukost) med bra frukost och hittade Jason Inn strax nedanför Akropoliskullen. Ser nu att det rekommenderas även i guideboken Topp 10 Athen.
Från och med den 5 maj serveras frukosten här på takterrassen (inklusive grekisk yoghurt). Kan inte bli bättre!

Inga kommentarer: