lördag 30 januari 2010

Nyfiken på Sara Kaaman i Amsterdam

Hej, Sara, hur länge har du bott i Amsterdam och vad gör du där?
Hej Agneta! Jag har bott i Amsterdam sedan september 2008, och läser grafisk formgivning på en skola som heter Gerrit Rietveld Academie.

Hur skiljer sig livet i Amsterdam från det i din hemstad Malmö?
Hmm, svår fråga. Malmö och Amsterdam har vissa likheter storleksmässigt; det är lätt att ta sig runt, på cykel kommer man från ena änden av stan till den andra på en halvtimme (nästan...). Amsterdam är annars: lite gulligare och mer tätbefolkat.

Vad tycker du att man som turist bör se/göra?
Jag tycker att man ska promenera! Det är en ganska liten stad, och det är ganska omöjligt att inte gå vilse - på det bra sättet! Amsterdam är packat med fina kaféer, bokhandlar, små underliga butiker, massor av saker som man vill upptäcka i lugn takt. En del som kommer hit hyr cyklar för att ta sig runt, men ska man inte långa sträckor tycker jag att det funkar att gå. Dessutom blir många turister trafikfaror på cykel, på de smala gatorna med ganska vild cykeltrafik...
     FOAM är ett fint fotomuseum som ofta har bra utställningar. Rijksmusem är en klassiker, de håller dock på att renovera och har bara öppet på en väldigt begränsad yta. En pärla är annars Kattenkabinett - ett katt-museum! Kanske mest för de som gillar katter, men det är väldigt fint inrymt i en ståtlig lägenhet vid en kanal, fylld med konst med kattmotiv, och några riktiga katter...
     Amsterdam har fina marknader. På lördagar är det grönsaksmarknad på Noordermarkt, både lyxig ekologisk och vanlig, billig, och båda är väldigt fina. På måndagar är den en second hand-marknad på samma plats, som är en säker plats för klädfynd.

Har du något stamställe?
Nej, inte riktigt, men jag har några favoritställen. Vennington Café (Prinsenstraat 2) har fantastiskt goda club sandwiches och smoothies, ett perfekt frukostställe. Café de Pels (Huidenstraat 25) är en väldigt fin bar/café där man kan sitta och beskåda konst eller stammisar.

Vilket är ditt personliga favoritresmål?
Mexiko! Jag var där väldigt kort i våras, men det är dit jag vill åka nästa gång jag gör en resa. Annars tycker jag också om att resa hem till Stockholm...

Till Amsterdams officiella hemsida.

Inga kommentarer: