söndag 27 december 2009

Budapest. Bortom turiststråken.


Nu har jag haft gratisexet av andra upplagan Budapest. Bortom turiststråken av Hasse Nylén liggande nästan ett helt år. Jag skäms! Idag är det dock dags att ta itu med den!

Den här boken tycks vara precis i min smak! Att komma just bortom turiststråken är ibland precis vad man vill. Här får läsaren gott om förslag på olika turer både till fots och med spårvagn och buss. En vandring heter till exempel ”Vandring i Raoul Wallenbergs fotspår”, en annan ”Vandring i upprorets spår”. Imponerande är förteckningen över matställen (ca 60 s). Dessa sorteras under rubrikerna ”sittande lunchsylta”, ”saluhallar och marknader”,”kvällsrestauranger”, ”öl och vin” samt ”büfé”. En büfé beskrivs så här:

”En büfé finns där det finns folk, på mat-och prylmarknader alltid, oftast i ett hörn, inne i saluhallar, kring kommunikationsknutpunkter, inne i matvaruaffärer strax utanför kassan, på järnvägsstationer, etc.”
     En büfé betjänas av en eller flera personer som oftast är stressade och tjuriga.”

Ett kapitel innehåller en översikt över vad som hände under upproret 1956. Läsaren får också en redogörelse för kulturella aktiviteter inklusive de ungerska badanläggningarna. Boken avslutas med en minikurs i ungerska. Sammantaget en ytterst välskriven och innehållsrik guidebok av en författare som tycks veta vad han talar om.

Sydsvenskan hade också en artikel om Budapest häromdagen. Det perfekta resmålet för en weekendresa menar man där. Väldigt lockande tycker jag.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Jag har aldrig varit i Ungern men det är ett land som ligger högt på min lista "att vilja se och upptäcka". (Speciellt bortom turiststråken). Boken verkar mycket läsvärd!