söndag 27 september 2009

Min bokmässa 2009.

Tummen upp för:

  • Agneta Pleijel, som kort och koncist redogjorde för bakgrunden till sista delen i den historiska trilogi, där hon utgått från sin egen släkt. Efter Drottningens kirurg och Kungens komediant kommer nu Syster och bror. Titeln syftar på Isaks barn Albert och Helena. Isak, som var sångmästare på Operan, önskade sig inget hellre än en sångbegåvad son. Albert visade sig vara dövstum! Helena däremot var mycket sångbegåvad. I boken får vi följa de båda barnens livsöde. Jag vill börja läsa genast!
  • Joakim Langer (Pekka Langers son – radio- och tv-profil från 50-, 60-talet). Joakim berättade på ett uppfriskande roligt men ändå seriöst sätt om Constantin Karadja och boken han skrivit tillsammans med Pelle Berglund, Constantin Karadja - Bara ett liv till. Constantin Karadja räddade i Bukarest 51 000 människor från nazismens förföljelse, men hans insats har på något sätt suddats bort ur historieskrivningen, kanske beroende på att Rumänien stod på Tysklands sida under andra världskriget, menade Joakim Langer.

  • Daniel Sjölins samtal med Isabel Allende. Väl förberett från Daniels sida, underhållande och genomtänkta svar från Isabel Allende.
  • Hotell Örgryte, där vi fick dubbelrum med perfekt sitthörna inkl. ett glas vitt vin som välkomstpresent och god frukost för 990 kr. "Lagom" promenadavstånd både till Mässan och vår Göteborgsdotter. Rekommenderas!

Tummen ner för:

  • Ulrika Knutsson, som kom pinsamt oförberedd till semimariet om Elin Wägner. Tack vare de pålästa författarna i panelen förstod jag att jag äntligen måste ta tag i Elin Wägners Väckarklocka.
  • Bokmässans otroligt dåliga biljettsystem. Hade vunnit två entrébiljetter genom förlaget Gleerups, biljetter som visade sig vara helt oanvändbara då jag ville komplettera med seminariekort. Seminariekort säljs ej som tillägg. Ej heller på första plan, där man snällt ställer sig i kö redan klockan nio under skylten Ej förköp. Studentrabatt för min dotter - och mig som har ""Lärarlyft" den här terminen - kunde ej förköpas och tillhandahålles nu inte på lördagar enligt kassan på första plan men existerar en trappa upp.
  • Mig, som inte tog med extra batterier till kameran, vilket ledde till att inga bilder ÖVERHUVUDTAGET blev tagna.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Roligt att läsa dina tankar om bokmässan- Langers bok är jag också intresserad av (och efter dina ord ännu mera intresserad!)

agnes i Lund sa...

Förresten: Isabel Allendes senaste bok heter Summan av dagarna, också den en brevroman. Om den kan man läsa på Norstedts hemsida:
http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2009/Host/allende_isabel-summan_av_dagarna-inbunden/