onsdag 23 september 2009

Meze maritime

Boken jag har i min hand, Meze maritime, påminner mig om mitt "turkiska" täcke, som jag köpte i Stora basaren i Istanbul när jag var där för några år sedan. Jag gillar det lite skrovliga omslaget med mycket blått i och så silverbandet runt bokens titel som pricken över i.

Segelintresserade författaren Camilla Thulin befinner sig tillsammans med kocken Uluc Telmen på en "gulet", en typisk turkisk motorseglare, i den turkiska skärgården. Reseintryck blandas med recept som "Kryddiga lammfärsspett", "Grillad bläckfisk" och "Baklava". Jag uppskatttar den lediga stilen och de vackra bilderna – på matt, lite kraftigare papper dessutom. En riktigt välgjord bok. På förlagets hemsida kan du bläddra i boken. Gå in på s. 15 och middagen är räddad!

Inga kommentarer: