torsdag 8 januari 2009

Die schwangere Madonna


Die schwangere Madonna av Peter Henisch blir årets första bok läst på tyska. Die schwangere Madonna är romanen kvinnan i den wienska bokhandeln rekommenderade mig när jag frågade efter was Modernes passande en fortbildningstörstande svensk "tyskalärare". Ett lyckat tips må jag säga, inte minns för att boken utspelar sig i Italien, ett land som lockar.

Huvudpersonen, en något bedagad medelålders man, skild och offer för indragningar på jobbet, har hamnat i en själslig återvändsgränd och känner sig allmänt förvirrad. Av en slump går han fram till en olåst bil, öppnar dörren, sätter sig vid ratten och kör iväg söderut. Efter några kilometer visar sig en 18-årig flicka sova i baksätet. Bilen tillhör hennes Liebhaber, lika med hennes religionslärare, och nu har hon helt sonika lagt sig i hans bil, eftersom han varit svår att få kontakt med och hon vill berätta att hon är med barn.

Det hela låter kanske banalt men blir det inte mycket beroende på att berättarperspektivet är den äldre mannens. Dennes tankar och beteende är skildrat med mycken distans, ibland ironi och inte minst humor. Härligt tempo à la filmen Thelma & Louise gör att man inte frestas att ge upp. Resan går genom hela Italien och för den som är hemma där kan igenkänningsfaktorn säkert vara hög. Författaren kan konsten att med hjälp av italienska uttryck och fina miljöbeskrivningar skapa atmosfär. Jag är glad att jag läste den här boken.

Inga kommentarer: