onsdag 14 september 2011

Nyfiken på Seatfinder

Jag fick av en slump kontakt med Anders Elmgren på relativt nystartade flygsökmotorn seatfinder.se.
1. Vad är målet med seatfinder.se?
Det startade som ett sidoprojekt för ett par år sedan när jag och min kollega Christer Bygdestam drev resbloggen Travelaid. Tyvärr tog det för mycket tid i anspråk med tanke på att vi båda hela tiden arbetade heltid så vi lät projektet ligga ett tag. Nu i vintras startade vi upp ett aktiebolag med två vänner för att få snurr på Seatfinder igen och målet är att erbjuda en enkel och snabb flygsökmotor så att folk kan hitta billiga flygbiljetter och hotell. Vi har fortfarande vanliga heltidsjobb men nu när vi är fyra stycken som arbetar på projektet så finns det mer tid än tidigare. Det finns redan andra liknande sajter på marknaden, vilket gör det hela ännu roligare eftersom man måste hitta på nya lösningar och hela tiden förbättra tjänsten för att ta marknadsandelar.

I anslutning till vår flygsökmotor driver vi Seatfinders resblogg eftersom det ger ett bra mervärde för de som använder flygsöket. Här kan vi också tipsa om nyheter från resebolagen, skriva matnyttiga tips och informera om sevärdheter, evenemang och annat smått och gott från hela världen. De som upptäcker bloggen brukar ofta gå över och använda flygsökmotorn, vilket vi också självklart vill uppmuntra. 

2. Vad är bra reselitteratur för dig?
Jag har alltid plöjt mängder med böcker när jag varit på semester, både facklitteratur och skönlitteratur. På långflygningar kan jag läsa två tre böcker och mitt rekord är 5 böcker på en resa mellan London och Hong Kong. Nu när jag har blivit pappa så blir det dock mindre läsande men desto mer barnpassning på semestern. Förutom regelrätta reseguider som Lonely Planet eller Rough Guides så är den perfekta boken på resan skriven av Dick Harrison eller Peter Englund. Finns inget bättre än att ligga på stranden och läsa om svenska fältslag på 1600-talet. Om jag inte läser facklitteratur så blir det det senaste från John Grisham eller Lee Child, två författare som jag följt i åratal. Jag brukar dock botanisera en hel del på flygplatsernas bokaffärer och gärna prova något helt nytt eller be personalen rekommendera en bok.

3. Ditt bästa reselitteraturtips?
För reseguider är Rough Guides mina favoriter eftersom de alltid känns aktuella och med glimten i ögat. Det beror också på vilken slags resa man ska åka på. Är det exempelvis 1 vecka i New York så kan det vara bra med en kortare guide med de största sevärdheterna men ska man vara där i en månad eller längre kanske man ska komplettera en regelrätt reseguide med en mer detaljerad bok om New York, en personlig reseskildring eller liknande, så att man får lite mer kött på benen och tips om sevärdheter och saker att göra som inte står i vanliga reseguideböcker.

Inga kommentarer: