lördag 21 maj 2011

Barcelona

Motivation.se skriver om de senaste restrenderna inför sommaren 2011. Vi reser allt oftare och vill ha ut mycket av vår resa. De tematiserade resorna ökar därför. Ett led i denna utveckling är den bok jag just fått i min hand: Barcelona – berättelser från Katalonien (Bokförlaget Arena, 2011).

Författaren Patricio Salinas Agurto gör djupdykningar i såväl Barcelonas historia som nutid. Picassos Barcelona, Änglarna som aldrig kom och Ramblas, Ramblas, Ramblas! är tre av bokens sammanlagt cirka femton kapitel. Picasso bodde tillsammans med sina föräldrar i Barcelona och konstvetarna menar att åren i Barcelona har satt spår i Picassos blå period. Likaså skulle den spanske konstnären Diego Velazquez vara en stor inspirationskälla. Enligt Agurto gjorde Picasso en serie modernistiska målningar där han utgår från just Velazquez målningar.

Änglarna som aldrig kom syftar på arkitekten Antonio Gaudis konflikter kring byggandet av Casa Milà.

Ramblas är namnet på ett stort promenadstråk i Barcelona lär jag mig och utifrån denna boulevard guidar författaren oss runt. Jag kan bara konstatera att jag mycket snart måste ta mig dit!

Boken har fantastiska bilder, däribland ett tiotal av den världskände dokumentärfotografen Agustín Centelles, aktiv under inbördeskriget och som också får ett eget kapitel. Jag gillar bokens mjukbandsformat. Två invändningar har jag: bildtexter saknas ibland och i början irriterade jag mig på de långa raderna. Boken är så fin att man gärna bara bläddrar i den och då vill man snabbt veta vad bilden föreställer. Bredare marginaler hade gjort boken mera läsvänlig.

Inga kommentarer: