lördag 21 augusti 2010

Nyfiken på Tobias von Heideman och förlaget Världsvan

Tobias von Heideman, en av personerna bakom nya förlaget Världsvan, som i våras kom ut med finfina guideboken Med ryggsäck i Centralamerika, Mexico till Panama, låter sig här intervjuas:

1. Står du själv bakom både text och bild?
Jag står bakom all text och majoriteten av bilderna. Vissa bilder har jag köpt in från bildbyråer på nätet och enstaka bilder har min syster som var i Centralamerika förra året tagit.
     Många av bilderna till Costa Rica-kapitlet har jag köpt in av en frilansfotograf vid namn Christine Holm. Min syster har även bidragit och kompletterat vissa texter.

 2. Har du själv besökt alla platser i boken?
Jag har besökt alla platser i boken förutom Arenalvulkanen i Costa Rica, Corn Islands i Nicaragua och den svårtillgängliga La Mosquitia-regionen i Honduras. Jag reste fem månader på egen hand i Centralamerika vintern 2005/2006.

3. Att konkurrera med Lonely Planet är modigt. Vilket behov vill du täcka?
Jag konkurrerar inte på något sätt med Lonely Planet. Dom har i princip världsmonopol på guideböcker och det vore otänkbart att som en liten aktör överhuvudtaget konkurrera på en procent av deras marknad. Jag vill i första hand täcka behovet hos de presumtiva Centralamerikaresenärer som antingen inte har råd att köpa en komplett guidebok eller som inte anser sig behöva en sådan utan istället nöjer sig med en snabb överblick över regionen och dess möjligheter. Tanken är att ge unga ryggsäcksresenärer en inblick i världens olika regioner och dess utbud vad gäller sevärdheter och upplevelser men också vad gäller väsentlig information om att resa på egen hand i respektive världsdel.

4. Finns det inte en risk att en sådan här bok blir väldigt subjektiv?
Jo, naturligtvis, men det tror jag alla guideböcker är även om förlagen försöker få dom så objektiva som möjligt. Självklart lyser författarens intressen och smak igenom, speciellt i mitt fall då jag ensam skrivit de flesta texter. Samtidigt har jag låtit andra Centralamerikaresenärer läsa igenom texterna och komma med förslag om vilka platser som bör prioriteras. Min syster som reste i Centralamerika förra våren har också varit delaktig i framtagningen av texterna och blivande resenärer har fått tycka till om utformningen och vad som bör framhållas för största inspiration.

5. Världsvan förlag står för regionbaserade guideböcker. Vilken region står näst på tur?
Nästa guidebok kommer att behandla Sydamerika, min absoluta favoritregion där jag varit fyra gånger. Boken har arbetstiteln "Med ryggsäck i Sydamerika - Bogotá till Buenos Aires" och kommer att täcka in alla länder i Sydamerika förutom "Guyanas" och Brasilien. Den kommer att vara i samma utförande som föregående bok men innehålla flera rekommendationer/sevärdheter per land. Utgivningsdatum är inte satt ännu.

6. Vilket är ditt favoritresmål?
Ojojoj, det här är inte lätt. Som jag sa ovan så är jag omåttligt förtjust i Latinamerika och då framförallt Sydamerika. Jag har besökt alla länder i Syd- och Centralamerika och de som fascinerat mig mest är Guatemala, Bolivia och Argentina. Guatemala för sina fascinerande Mayatempel och färgstarka tyger, Bolivia för sitt folk och överjordiskt vackra natur och Argentina för sina kosmopolitiska städer och sina geografiska extremer. Sydamerika är verkligen ytterligheternas kontinent och jag kan återvända hur många gånger som helst utan att bli mätt.
     Ett annat favoritland som torde vara det mest excentriska och udda på listan är Turkmenistan. Huvudstaden Ashgabat (=kärlekens stad) är en veritabel orgie i överdimensionerade fontäner, marmorpalats och guldstatyer på den förre diktatorn Turkmenbashi, turkmenernas fader. Befolkningen går i pälsmössa i 40-gradig värme och i öknen strövar vilda kameler. Ett mycket udda och färgstarkt resmål som jag tycker alla som tröttnat på förutsägbara charterresor ska pröva på. : )En garanterat oförglömlig upplevelse!

7. Hur ser du på skönlitteratur ihop med resande (agnes i Lunds käpphäst)? Har du någon roman du vill rekommendera inför en viss resa?
För mig är skönlitteratur en viktig del av resan. En välskriven roman av en lokal författare är ett nödvändigt kompliment till den traditionella guideboken. En resa utan en roman med lokal anknytning blir sällan lika färgstark och mångfacetterad som en med en väl utvald roman. Personliga favoriter är ”På drift” av Jack Kerouac och ”I Patagonien” med Bruce Chatwin. För ryggsäcksresenären rekommenderar jag boken ”Vagabonding – an uncommon guide to long term world travel”. För Turkietresenären är ”Istanbul” av Orhan Pamuk en fantastisk inspiration. För den som ska till Latinamerika kan något av Gabriel Garcia Marquez eller Isabel Allende vara på sin plats.

Tidigare i år recenserade agnes Med ryggsäck i Centralamerika här.

Inga kommentarer: