tisdag 9 mars 2010

Med ryggsäck i Centralamerika

Vilket fint format! tänker jag. Jag gillar verkligen det fyrkantiga formatet och de mjuka pärmarna. Boken ligger helt enkelt fint i handen och skulle lätt gå ner i ryggsäckens ytterfack. Och - vilka fina bilder! Så kommer vi till styckeindelningen: Nja, indrag saknas i de små textavsnitten och har man gått förlagskurs gillar man inte det. Nu måste jag erkänna att just det är en petitess i sammanhanget – i det stora hela är det här en imponerande proffsigt gjord debutbok av nya förlaget Världsvan.
     Boken heter alltså Med rygggsäck i Centralamerika, Mexico till Panama. Förutom Centralamerikas sju stater Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica och Panama får vi som bonus också information om Yucatánhalvön i Mexico, eftersom många, enligt bokmakarna Tobias och Martina von Heideman, börjar eller slutar sin resa just där. Sevärdheter, transport, mat och dryck och boende är återkommande rubriker.
     Själv skulle jag gärna besöka resterna av mayastaden Chichén Itzá, ett av världens sju underverk, cykla runt på Punta Sur på Isla Mujeres (Kvinnoön) och promenera runt i Alegría, ”en stad bland molnen” i El Salvador. Eftersom Leon i Nicaragua är Lunds vänort skulle jag stanna där ett tag. Vulkanön Isla de Ometepe mitt i Nicaraguasjön beskrivs som ”ett paradis för friluftsintresserade med möjligheter till vandring” – japp, garanterat något för mig.
     Förslag på packlista för ryggsäcksresenären – att ta med silvertejp verkar smart – samt liten parlör hittar man längst bak i boken.
     Enligt baksidestexten vänder sig boken förutom till ”den nyblivne ryggsäcksresenären” också till alla som är intresserade av att resa till Centralamerika. Det stämmer bra – inspirerande läsning, snyggt förpackad skulle jag vilja säga.

Inga kommentarer: