fredag 26 december 2008

En annan sorts resa

Lyssnar på julklappscd:n med Monica Zetterlund och blir glad – och sorgsen – när jag hittar favoritlåten Under vinrankan (text P.R. Ericson) från samlingen Varsamt:

Så jag reste mig sakta
Från mitt midddagsbord
I hörnet av trädgården
Där du bor
Under vinrankorna gick jag
Rakt över rummet
Jag gick sakta förbi
Alla verkade stumma
Jag vandrade efter älvar
Genom gröna lundar
Med ljuset i ryggen
Tyckte jag hörde hundar
Så långsamt efter flödet

Mot ett glittrande hav
Så långsamt efter flödet
Rakt mot min grav

Det var redan bestämt
Så långt bak i tiden
Innan templen byggdes
För den himmelska friden
Innan ödlorna föddes
I dom stormande haven
Innan ökensolen brände bort
Den glänsande saven
Överhuvudtaget långt innan
Allt började snurra
Det var sagt så en gång
Om nu nån skulle undra

Det var så hon gjorde för ett par år sedan, min systerdotter H., reste sig och gick, lämnade oss alla "stumma". "Det var sagt så en gång" - nej, det tror jag inte.

Lyssna på de fina afrikanska rytmerna här!
agnes

Inga kommentarer: