söndag 21 december 2008

Bokkedja

Här kommer mitt bidrag till du är vad du läsers bokkedja:

Maja Lundgren har en stil som tilltalar mig och jag beundrar hennes mod att angripa det som hon uppfattar som patriarkalt förtryck i Stockholms kulturchickeria, bl.a. på Aftonbladets kulturredaktion. I Myggor och tigrar drar hon paralleller mellan detta förtryck och det maffian i Neapel sysslar med. Det faktum att jag vistades några dagar i Neapel för ett par år sedan gjorde att jag uppskattade stämningar och miljöer extra mycket.

Maja Lundgren har ju också skrivit romanen Pompeji, en roman jag läste just i Neapel, eftersom jag bodde där för att lätt kunna besöka utgrävningarna i Pompeji. Att läsa Pompeji på plats rekommenderas starkt! Maja Lundgren har gjort noggrann research och utgår i sin roman bl.a. från den graffiti som fortfarande finns kvar. Jag läste samtidigt en fackbok av Hans Furuhagen (Pompeji bakom ruinerna) och kunde konstatera att mycket av det som Maja Lundgren utgått ifrån finns belagt i Furuhagen bok: badhusen, krogarna, bordellerna, teatrarna, torgen, villorna, trädgårdarna – allt detta ger Maja Lundgren liv på ett härligt frejdigt sätt. Härligt är också pocketutgåvans omslag av Maja Lundgrens Pompeji: knallgrönt med titel och författarnamn (lite ojämnt sådär) med röd text.

Ett annat omslag jag gillar är omslaget till pocketutgåvan av Åsne Seierstads Bokhandlaren i Kabul: afghanska mönster i vågräta rader. Åsne Seierstads mod (dubbelkedja alltså) är också värd all beundran både för den här boken och för Hundra och en dag, där hon rapporterar från Bagdad under Irakkriget 2003.

I Kabul utspelar sig också Khaled Hosseinis Flyga drake. Att kommentera denna barndomsskildring känns något uttjatat och – dessutom - barndomsskildring blir kanske temat för en annan kedja?

Inga kommentarer: