onsdag 4 januari 2017

Familjen Hill

Vår stadsvandring med kvinnotema, Möt Lundakvinnor med attityd, avslutas med att vi berättar om Hedda Hill, syster till Carl Fredrik Hill och numera känd konstnär. I romanen Jag är Hill beskriver författaren Kristoffer Flensmarck Hills konstnärsdrömmar och väg in i den psykiska sjukdomen. 

Jag tyckte mycket om den här boken. Författaren beskriver i impressionistiska bilder Hills inre liv på ett väldigt fint sätt. Förutom porträttet av Carl Fredrik tar jag med mig bilden av modern, Charlotte, vars obegränsade kärlek till sonen uttrycks oerhört inkännande. Också bilden av systern Hedda, som den som stöttar Carl Fredrik och styr upp hans målande/tecknande (fyra ark om dagen), stämmer fint med det jag tidigare visste om hennes roll. Hon offrade på sätt och viss sitt eget liv för brodern under de 28 år Carl Fredrik vårdades i hemmet på Skomakaregatan 17 i Lund och det var hon som efter hans död såg till att den första konstutställningen med hans verk kom till stånd. 


Bild från Natur och kulturs webbplats.

Sedan 1955 finns det vid linden (Kiliansgatan) som stod i familjens trädgård en skulptur kallad Fossil komposition (Carl Fredrik Hills alter ego) utförd av Arne Jones:


Bild: Fredrik Tersmeden:  https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AArne_Jones_-_Fossil_komposition.JPG

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Tack för detta fina boktips. Jag har beställt boken om familjen Hill på biblioteket.

agnes i Lund sa...

Ja, jag tror du kommer att tycka om den. Även systern Marie-Louise skymtar kort förbi. Det var hon som också ville bli konstnär men som inte fick. Kerstin Norborg har skrivit en roman om henne: http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/den-okanda-systern-fangslande-om-marie-louise-hill/