fredag 25 mars 2011

Nyfiken på Louise Juhlin

 
La Sagrada Familia i Barcelona ©Louise Juhlin

Jag har alltid undrat över hur man skaffar sig ett spännande jobb utomlands och fick av en slump kontakt med Louise Juhlin.

1. Louise, vad är det du gör egentligen?
Just nu bor jag i Malaga i södra Spanien där arbetar jag för den ledande hemsidan Semesterbostad-Spanien.se, som erbjuder uthyrning av fritidshus runt om i hela Spanien. Det har blivit oerhört populärt att hyra hus i stället för att åka på charterresor hit ner, eftersom det ger en större frihet och bekvämlighet och dessutom är det många gånger ett billigare alternativ till hotellboende! Hemsidan finns på 10 olika språk och jag arbetar med kundtjänsten och marknadsföringen av den svenska hemsidan, dessutom skriver jag för deras blogg om Spanien.

2. Hur hamnade du i Spanien?
Jag är född i Kuwait och uppvuxen där och i Thailand, har gått i engelsk och amerikansk skola fram till mina gymnasieår som jag tillbringade på internatskola i Sverige. Det blev minst sagt en chock att komma till Sverige som tonåring! Men efter tre år såg jag det på ett annat sätt och bestämde mig för att Europa inte var helt fel i alla fall. Vädret i Sverige klarade jag däremot inte av! Jag bestämde mig för att hitta en plats med det bästa av mina tidigare världar istället, och då blev det i södra Spanien. Efter några månaders intensiva studier i det spanska språket blev jag den Svensk/Thailändska/ Señoritan!

3. Hur länge har du jobbat utomlands?
Jag har arbetat utomlands sedan 1999. Totalt åtta år i Spanien (Lanzarote och Malaga) och tre år i Dubai. Det har varit en härlig blandning av olika intressanta arbeten på intressanta ställen. På det spanska fastlandet har jag arbetat som guide, där hela Spanien var mitt arbetsfält. Sedan blev det en flytt till Lanzarote där jag arbetade på en privat sjukvårdsklinikklinik med ansvar för alla försäkringsfrågor angående turister som råkat ut för sjukdomar eller andra skador under semestern. Under denna tid arbetade jag också som tolk för den spanska polisen.
     Efter ytterligare några år i Spanien bestämde jag mig för se mer av världen men ett mindre problem, pengar, gjorde det omöjligt…Det var då jag bestämde mig för att istället hitta ett arbete där jag fick betalt för att resa. Några månader senare började jag mitt nya liv i Dubai som flyvärdinna på Emirates Airlines! Med världen som arbetsfält bestod mitt arbete av att resa till 92 olika destinationer i 56 olika länder! Definitiv ett plus när man har upptäckarglädjen i bagaget. Efter tre intensiva år med många minnen och äventyr valde jag att återvända till Spanien, där jag nu befinner mig i Malaga.

©Louise Juhlin
4. Vad är det du gillar speciellt med Spanien?
Människorna, kulturen och vädret. Spanjorerna har en enorm livsglädje som smittar av sig till alla oss nordbor som bor här. Vilken energi, glädje, humor! Spanjorerna kan verkligen konsten att njuta av livet!
     Den spanska kulturen är både intressant och spännande med sina kulturrötter långt tillbaka i tiden har det skapats en fascinerad kultur som är oerhört nuvarande än idag. Något som jag känner att andra länder i Europa har tappat.
    Vädret, tja, vad kan man säga, det är inte så dumt att sitta i solen i februari och njuta av en kall öl! Det är inte Thailand, men det duger!

5. Vilka spanska smultronställen skulle du speciellt vilja rekommendera?
  • Caceres – en charmig medeltidsstad i Extremadura- regionen. En oerhört imponerade stad som ger känslan av att man har flyttats tillbaka i tiden. Pampiga palats, kyrkor och torg. Staden har varit med på världsarvslistan sedan 1949.
  • Tarifa – surfparadis i södra Spanien. Ett underbart ställe med en unik puls och atmosfär. Under sommarmånaderna kommer Tarifa verkligen till liv med både internationella resenärer och spanjorer. Långa stränder som ser ut över Afrika, pulserande nattliv, mysig liten by omgiven av spektakulär natur.
  • La Graciosa – en pytteliten ö precis norr om Lanzarote. Söker man lugn och ro finns det inget bättre ställe än på La Graciosa där finns nämligen nästan ingenting…bara stränder, kristallklart vatten och sand… En underbar upplevelse i ostörd natur. 
6. Hur ser du på böcker i samband med resor? Några speciella favoriter?
Läs Läs Läs! Enligt mitt sätt att lära mig att förstå ett land, dess folk och kultur finns det inget bättre sätt. Det är mycket man inte ser eller förstår som turist. Några av mina favoritböcker som ger en intressant uppfattning om de olika ländernas historia och kultur är:

En blomma i Afrikas öken - Somalia
Den Vita Massajen - Kenya

Stay alive my son – Cambodia

 
 Segovia ©Louise Juhlin

Inga kommentarer: