torsdag 4 mars 2010

Mina öar

Så många är de inte de öar jag besökt. Jag har liksom prioriterat jobb, familj och barn och tackat nej till det globala livet. Följaktligen har jag rest till fler öar via fåtöljen än i verkliga livet. Dock gillar jag dem starkt. Man mår bra av att vara begränsad ibland. En resväska och en ö! I längden skulle samma sak kunna bli tortyr.

Färöarna
Bröllopsresan i mitten av 80-talet gick - hör och häpna – dit. Ju originellare desto bättre löd devisen på den tiden. Vad jag minns mest är den tre dygn mardrömslånga båtfärden – av ekonomiska skäl hade vi hytt längst ner bredvid motorrummet – som jag till största delen tillbringade spyende. Kanske förvärrades sjösjukan också av det faktum att jag var gravid. Trots allt blev det en bra start på äktenskapet. Lunnefåglarna var också fina.
Bildkälla: Reseguiden
Därefter charterresor med familjen:
Kreta
Barnvänligt, bra bad och god mat. Mycket läsning på stranden. Vad jag speciellt minns var bussresan vi gjorde med lokalbuss till Knossos inklusive toalettpaus på ”hål-i-golvet-toalett”. Spännande att se lite mer än själva hotellanläggningen och intressant att trots värmen gå omkring på den smått mytiska platsen. På något sätt lyckades vi också få in ett besök på Arkeologiska museet i Heraklion.

Kalymnos
Flyget till Kos var fullt av semestersugna skränande ungdomar. På hemvägen slokade alla i sina stolar. Vi åkte sedan båt till Kalymnos, kom fram mitt i natten och var med om en vansinnesfärd i taxi till hotellet. Inga säkerhetsbälten där inte. Trots allt en favoritresa. Bra hotell och alla barn på gott humör förutom det som fick 136 oförglömliga myggbett.

La Gomera
En fantastisk fin, ganska outbyggd ö, utanför Teneriffa. Väl värd ett besök. Det enda medföljande barnet fick snabbt en kompis och veckan var räddad. Fina vandringsmöjligheter. Ibland tänker jag att jag skulle vilja dra mig tillbaka dit och starta ett svenskt café med sju sorters kakor.

Karpathos
Också denna gång bara ett barn med. Nu blev det maratonläsning vid pool och strand. Hyrde också bil och tog oss runt till flera paradisiska stränder. Därefter långsam kvällspromenad till hamnens alla restauranger. Minns att jag läste både Spinalonga av Arne Sundelin och Fowles Illusionisten under den här resan.

Privat bild från stranden i Apela.
Lanzarote
Mycket lava. Kul nationalpark runt en vulkan, Timanfaya nationalpark, där man på restaurangen grillar kyckling över vulkanvärme. Vi gick på turistfällan dromedarritt! Var riktigt kul!
 
Från fåtöljenöar:
Filippinerna
Gustavia, Saint Barthélemy
Thailand
Shetlandsöarna
Island
Irland
Filippinerna
Korsika
Sardinien
Sicilien
Vanuatu
Goadeloupe

1 kommentar:

Ingrid sa...

Öar.... de är förtrollade. Jag är mycket fäst vid öar också och tack för att du delade med dig av dina upplevelser. Den grekiska övärlden har en speciell plats i mitt hjärta.... ditt vackra foto väckte många minnen.