söndag 21 februari 2010

Nyfiken på Dahl Tours and Safaris.

Hallå Johan Dahl, är det du som är Dahl Tours and Safaris?
Ja, av namnet att döma och om man läser på vår Safari-licens så är det så. Men i grund och botten så är vi ett team med det gemensamma målet att leverera oförglömliga safariresor till Tanzania.
     Vi består utav safariguiden Stephen som tidigare bott 10 år i Stockholm, innan han flyttade hem till Tanzania, Prince från Maasai-stammen som är vår organisatör på plats och så Kåre som säljer och planerar Safariresor tillsammans med våra kunder.
     Vår doldis i sammanhanget är min fantastiska fru Sichana som är ett stort stöd och hjälper mig med alla kontakter nere i Tanzania.

Vilken typ av resor anordnar ni?
Vi har bestämt oss för att vara bäst på det vi gör och därför anordnar vi bara resor till nationalparkerna: Kilimanjaro, Serengeti, Lake Manyara, Tarangire och Arusha samt till den världsberömda Ngorongoro kratern vilken även kallas för Noaks ark eller Edens lustgård p.g.a. av de höga koncentrationerna av djur.         
     Utöver Safariresorna så är Kilimanjarovandringar enormt populärt. De flesta resor slutar med sol och bad på paradis ön Zanzibar som är Tanzanias svar på Phuket i Thailand.

Hur länge har Dahlsafaris funnits och vad ligger bakom starten?
Dahlsafaris har funnits i tre år och allt började för fem år sedan när jag och min fru var på Zanzibar. Vi träffade då ett par som åkte runt och tittade på hotell eftersom de höll på att starta ett Safaribolag. Vi tyckte att det lät intressant och vi börja själva undersöka vad som krävdes.
     Det första året gick mest till att ordna Safarisida, skaffa olika tillstånd samt kontrakt med alla hotell. De sista två åren har vi haft en helt fantastiska utveckling och kundtillströmning.

Vilken är din personliga favorit bland de resor ni erbjuder?
Det är ingen tvekan om att min favorit är tältsafari mitt inne i de stora nationalparkerna. Det enda man har mellan sig och de vilda djuren är 2 mm tältduk och nattsömnen blandas upp med gnuernas brölande till hyenornas skratt.
     Jag som har varit mycket i Thailand och Phuket uppskattar Zanzibar som lyckats behålla sin genuina känsla av ”real Africa”.

Vilken typ av litteratur skulle du rekommendera inför en sådan resa?
En av mina favoritböcker är ”Serengeti får aldrig dö” som handlar om den tyska zoologen Bernhard Grzimeks kamp för att rädda Serengeti och sätta det på världskartan.

Varför ska jag beställa min resa hos just er?
Våra kunder uppskattar våra specialkunskaper om Tanzania, samt vårt engagemang. Det faktum att vi bara säljer över Internet, samt att vi är Tanzaniabaserade gör att vi inte sitter fast med en massa dyra kostnader. Det resulterar i att vi kan anordna Sveriges billigaste safaris.

Den bok Johan nämner finns tyvärr inte längre att få tag på i handeln. Ett annat lästips är P-O och Monica Johansson: Safari Östafrika.

2 kommentarer:

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Hej där! Jag har nog varit här tidigare, men ska jag frekventera din trevliga blogg oftare.

agnes i Lund sa...

Varmt välkommen! Man blir så sugen på att bara sticka iväg på safariresa . . . .