torsdag 8 oktober 2009

Rumänien

12.30: Jag läser högt ur Herta Müllers Hjärtdjur (som jag läst tack vare Lyrans jordenruntlitteraturlista) i min svenskklass. Jo, nog kunde de känna igen sig i följande:

". . .jag ser en man som är så trött efter dagens slit, att det bara står en skugga i hans kläder."

eller

"När du inte står ut med livet, städa i garderoben. Då försvinner sorgerna genom dina händer, och huvudet gör sig fritt".

13.00: Vi tittar på Peter Englund på DN:s sajt som meddelar att nobelpriset i litteratur i år gått till: Herta Müller.

Ibland blir man smått exalterad! Hade ett ex av Hjärtdjur hemma så nu finns den i butiken under nya resmålet: Rumänien. Måste fundera på sällskapet. En bok om Dracula?

3 kommentarer:

Lilla O sa...

Vilken timing! Läste inte Hjärtdjur under resan, men får väl göra det nu.

agnes i Lund sa...

Ja, gör det. Den är innehållsmässigt lite tung förstås. Inget för långa skoldagar och mörka höstkvällar. Vad jag fastnade för var språket. Hon använder orden på ett helt nytt sätt tycker jag. En bra bok att läsa i en bokcirkel, eftersom det finns mycket mellan orden och raderna att tolka.

Roza sa...

Den måste jag läsa!