söndag 4 oktober 2009

Arild

Mannen i mitt liv fick en övernattning för två på Strand Hotell Arild i present av våra barn. Jag fick följa med, ha, ha! Oh, vad fint det var! Afternoon tea med varma scones (varför gör man inte det oftare hemma) vid fyratiden, följt av trerättersmiddag på kvällen. Otroligt vacker miljö och proffsigt tillagad mat, serverad av lika proffsig personal. Hann med en promenad i byn också och insåg att jag missat något. Måste komma förbi till sommaren på något sätt. Arild är en gammal badort, från början avsedd för "dem med mycket tid och pengar" och ligger precis vid havet vid Kullens norra sida med utsikt över Skälderviken och Hallands väderö.

Vid eftermiddagstéet hann jag avsluta Helena Henschens Hon älskade. Romanens huvudperson, Signe Thiel, var Helga Henschens farmor och boken bygger till en del på dokumentärt material författaren spårat upp. Signe levde ett ekonomiskt skyddat liv trots två skilsmässor och sex barn, men engagerade sig på sitt sätt i bland annat Fredrika Bremer-förbundet och hjälpte aktivt judar fly undan nazismens förföljelser under andra världskriget. Romanen blir ett intressant tidsdokument på det sättet. Det som förvånar är hur internationellt Signe levde - hon skickade till exempel alla sina barn på skolungdomsutbyten till Tyskland , där hon också under senare delen av sitt liv hade en relation med en redan gift man. Jag imponeras av hennes kraft att våga gå mot strömmen på flera plan. Romanen är välskriven och man nästan flyger fram genom sidorna.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Så fint det ser ut på hotellet (och Arild är väldigt mysigt över huvud taget)- såg att man kunde ha hund i ett av rummen... sympatiskt. Det tänker jag lägga på minnet.

agnes i Lund sa...

Ja, sedan min dotter skaffade en labrador inser man hur besvärligt det kan bli. Hotellet är som ett gammaldags pensionat - väldigt avkopplande atmosfär. En väldigt bra present. Önskar mig en liknande när det blir min tur!